Silverton
Of je nu voor het eerst een bezoek brengt of er al vaker bent geweest, Silverton Colorado is een nationaal historisch monument, onderdeel van de San Juan Skyway (met de Million Dollar Highway die Silverton met Ouray verbindt), de thuisbasis van Animas Forks en de Alpine Loop. Tevens een zomerbestemming voor de Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad-treinrit. Met de Weminuche Wilderness in de buurt, is Silverton in de winter een recreatieparadijs voor sneeuwscooteren, skiën, rodelen, schaatsen, ijsklimmen terwijl de zomer zich uitstekend leent om te gaan raften, backcountry touring, jeeping, vissen, wandelen, fietsen, paardrijden, jagen etc.
Highlights & tips
Omgeving
Velen bezoeken Silverton om aan boord te gaan van het noordelijke eindpunt van de prachtige Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad-tour, maar de omgeving heeft veel meer te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de Alpine Loop Scenic Byway, je gaat hier over twee passen naar Ouray en Lake City tijdens een topexcursie met een 4 wheel drive. Vele wandelpaden in het omliggende San Juan National Forest zijn gemakkelijk toegankelijk, waarbij je de Continental Trail in de Weminuche Wilderness zeker niet mag missen.
Klimaat
Silverton heeft een landklimaat, de zomers zijn warm en de winters kunnen redelijk koud zijn. De beste tijd om een bezoek aan Silverton Colorado te brengen is in de periode van juni t/m september. De temperatuur is in deze tijd zeer aangenaam en er valt weinig neerslag. Wanneer je van skiën houdt dan is het klimaat van Silverton absoluut zeer geschikt.
Geschiedenis
In 1860 trokken Charles Baker en verschillende goudzoekers het San Juan gebergte binnen op zoek naar rijkdom. Als snel werden er afzettingen van goud en zilver gevonden langs de rivier de Animas, een gebied dat later Bakers Park werd genoemd. De goudzoekers bleven de hele zomer, maar keerden voor de winter terug naar wat nu het noorden van New Mexico is. De mijnwerkers pas in het begin van de jaren 1870 terug. Op dat moment waagden bijna 1.000 goudzoekers zich opnieuw het hoge land in. De Utes protesteerden, maar ze konden de onverbiddelijke golf van mijnwerkers en kolonisten die over de Stony Pass arriveerden niet stoppen. In 1874 werd het stadsterrein van Silverton aangelegd en werd het al snel het centrum van talloze mijnkampen. Naast de mijnwerkers trok Silverton de aandacht van een spoorwegmaatschappij in Denver. In juli 1882 reed de eerste trein van de Denver & Rio Grande Railroad vanuit Durango naar Silverton. In 1883 pochte Silverton op een bevolking van 2.000 mensen met 400 gebouwen – 2 banken, 5 wasserijen, 29 saloons, verschillende hotels en een schunnige rosse buurt – de beruchte Blair Street. Al in 1874 brachten mannen hun vrouw en gezin naar Silverton. Deze toestroom van gezinnen vormde een stimulans voor de burgers om op zijn minst een deel van Silverton respectabel te houden. Vanaf het allereerste begin liep er een denkbeeldige lijn door Green Street die de stad verdeelde tussen de gezagsgetrouwe, kerkgaande bewoners en de gokkers, prostituees, danszalen en saloons. In mei 1883 bracht een grand jury 117 aanklachten in tegen onzedelijke vrouwen in de beruchte Blair Street. Hoewel boetes werden opgelegd, werden gokken en prostitutie algemeen aanvaard zolang de praktijk niet naar de meer respectabele delen van de stad trok. Vanwege een trage markt en een lage vraag werd de mijnbouw in Silverton begin jaren negentig gesloten. Er is echter nog steeds goud en zilver in die bergen en het gerucht gaat dat de mijnbouw ooit terug zal zijn.